Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Hilverzorg in Hilversum neemt ook de elektronische toedienregistratie van Medimo naar tevredenheid in gebruik

Sinds 5 juli 2021 maakt de Egelantier voor het toedienen en controleren van medicatie gebruik van de eTDR van Medimo. eTDR staat voor elektronische toedienregistratie en biedt zorgmedewerkers in de intramurale- en extramurale zorg snel toegang tot de laatste versie van het medicatieoverzicht van hun cliënt. Wat zijn de ervaringen op de Egelantier? We vroegen het teammanager Yvonne Broekhaus.

Niet voor niets een pilot
Wanneer de pilot op de Egelantier slaagt wordt het systeem ook op alle andere HilverZorg locaties in gebruik genomen. Yvonne legt uit: “Hier kwamen tijdens de pilot natuurlijk de ergste ‘kinderziektes’ boven water. Het systeem werkt op iPad en daarom is het belangrijk dat alle medewerkers vertrouwd raken met het gebruik hiervan. Als je niet gewend bent om op een tablet te werken is dat best lastig, dus dat is de eerste stap!”

Problemen en oplossingen
Een ander probleem zijn de uitzendkrachten die niet via FIT komen. Zij moeten eerst toegevoegd worden aan het medewerkersportaal, voordat ze toegang hebben tot Medimo. “Niet alleen lukt het toevoegen niet altijd”, vertelt Yvonne, “maar na elke systeemupdate verdwijnen er gegevens en moeten er weer allerlei handelingen worden gedaan om iedereen weer toegang te geven. Samen met de mensen van ICT zochten en vonden we oplossingen. Die hebben we verwerkt in instructies, die nu op elk kantoor hangen. Ook in de wekelijkse interne nieuwsbrief houden we de collega’s scherp.”

Tevreden!
Nu de eerste hobbels zijn overwonnen, is Yvonne zeer positief over eTDR. “Ik ben erg tevreden. En het kan alleen maar beter worden. Je kunt met dit systeem in één keer de medicatieronde voor een afdeling en zelfs het hele huis controleren. Het biedt de zorgmedewerkers alle belangrijke geneesmiddelinformatie. Hoe ziet het eruit? Wat staat er in de bijsluiter? Zo weten zij zeker hoe medicatie op de juiste manier wordt gebruikt. En dankzij de toegevoegde bestelmodule bestellen we medicatie eenvoudig bij. Zo heeft de cliënt altijd alle geneesmiddelen die nodig zijn.”

Ook het ‘vier-ogenprincipe’ voor dubbele medicatiecontrole is eenvoudig uit te voeren op afstand door middel van een foto. Yvonne: “Als ik bijvoorbeeld een insulinepen van 20 EH toedien, maak ik een foto en bel dan even naar een collega op een andere etage. Deze logt dan in en kijkt mee via het systeem. We hoeven niet meer naar elkaar toe te lopen.”

Tips van Yvonne
Natuurlijk heeft Yvonne tips voor de andere locaties, wanneer eTDR daar in gebruik genomen wordt. Dit zijn de belangrijkste:

  • Zorg dat alle medewerkers van te voren de e-learning doen. Het kost een uurtje van je tijd, maar dan ben je wel meteen bekend met het systeem en weet je hoe het werkt.
  • Het opstarten van het systeem heeft tijd nodig. Zorg dat teammanagers en kwaliteitsverpleegkundigen bij de start op bepaalde tijden vrijgesteld worden van werk, zodat zij mee kunnen lopen en instructies kunnen geven waar dat nodig is. Het is fijn als er in het begin in ieder geval tot en met de toediening van de avondmedicatie een aanspreekpunt aanwezig is.
  • Om ervoor te zorgen dat medicatie wordt toegediend aan de juiste persoon, wordt er van elke cliënt een foto geüpload in het systeem. Zo herkennen invallende zorgmedewerkers ook gemakkelijk de cliënten. Wanneer een bewoner alle medicatie van die dag heeft gekregen, verdwijnt de foto. Zo zie je meteen bij wie je nog langs moet.
  • Tip: zorg dus dat je van elke cliënt een foto hebt voordat je het systeem gaat gebruiken. De foto’s moeten de eerste keer handmatig geüpload worden, dat gaat (nog) niet automatisch.
  • Het systeem is gekoppeld aan de apotheek, maar als er bijvoorbeeld in het weekend een wijziging in de medicatie is, kun je in eTDR een opmerking bij de betreffende bewoner plaatsen.

Conclusie
De conclusie op de Egelantier: eTDR is in het begin inderdaad spannend en onwennig.

Maar als je het eenmaal gebruikt, zorgt het voor meer efficiëntie en bespaart het kosten. Bovendien voorkomt het fouten en verbetert dus de kwaliteit van de zorg! En dat is waar we het toch allemaal voor doen.

Meer informatie? Download de brochure van Medimo (pdf)

Wellicht vindt u dit ook interessant

Medimo op het Verenso najaarscongres 2021
Bezoek ons op het Verenso najaarscongres! Op donderdag 25 november...
Medimo start met Zoho
Medimo implementeert het ERP / CRM programma Zoho Na een...
Medimo annuleert deelname beurs Zorg en ICT
Wij hebben vastgesteld dat heel veel exposanten zich hebben teruggetrokken...
Nieuwe Helpdeskmedewerker Gerben Heij
Maak kennis met Gerben Heij! Wij verwelkomen Gerben Heij als...

Waar ben je naar op zoek?

Medimo portaal

Medimo Portaal

Medimo Secure

Log hier in bij Medimo voor elektronisch voorschrijven en/of elektronische toedienregistratie

Medimo GGZ

Inloggen voor instellingen in de geestelijke gezondheidszorg

Medimo ABC

Werkzaam op Aruba, Bonaire of Curaçao? Log dan hier in.