“Werken met Medimo was van meet af aan efficiënt, praktisch en overzichtelijk”

De Van Tongerloo Zorggroep biedt zorg in de regio Weert en Stramproy. Om een professionaliseringsslag te maken, moest de papieren toedienregistratie vervangen worden door een digitale versie. “De lokale apotheker noemde toen Medimo.

Teamcoach Joni Mentink van de Van Tongerloo Zorggroep vertelt: “Ondanks dat we weinig fouten maakten met de papieren registratie, wilden we professionaliseren en digitaliseren. De lokale apotheker werkte al met Medimo en was enthousiast. Wij hebben ons in hun systeem verdiept en onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van Medimo. Zo kregen we inzicht in hoe het systeem werkt, wat werken met een digitaal systeem inhoudt, en kwamen we onder meer tot de conclusie dat de privacy veel beter geborgd is.”

Passend maken

Op basis van het onderzoek en positieve ervaringen van anderen, vroeg de Van Tongerloo Zorggroep een gesprek aan en kwamen ze in contact met accountmanager Annemiek Foederer. In een demo liet zij zien hoe Medimo werkt en welke mogelijkheden het systeem heeft. “We hebben uiteraard allerlei vragen gesteld, omdat we het passend wilden maken voor onze organisatie”, aldus Joni. “We werken met verschillende locaties en wilden weten hoe dat bijvoorbeeld zou gaan met inloggen en dubbele autorisatie.” Die dubbele autorisatie leek nog even een heet hangijzer. Na verschillende gesprekken met Medimo-collega Sabine Eikelhof – over de inrichting van het systeem – bleek dat de dubbele autorisatie het best mogelijk was met een telefoon. “Dat hadden we in eerste instantie liever anders gezien, bijvoorbeeld dat iemand op locatie kan inloggen en autoriseren. Inmiddels werken we een paar maanden met Medimo en gaat die autorisatie per telefoon eigenlijk als vanzelf. We zijn dan ook erg tevreden.”

Werken met Medimo was van meet af aan efficiënt, praktisch en overzichtelijk

Overzichtelijker

“De stap naar Medimo past in de lijn van digitalisering in de zorg”, aldus Joni. “Daarnaast is het praktisch en werkt het sneller. Voorheen hadden we een eigen systeem en lijsten waarop we arceerden hoe laat medicatie gegeven moest worden. Dat geeft het systeem nu aan, waardoor het werk een stuk overzichtelijker is. Ook hoeft de apotheek geen papieren toedienlijsten meer te leveren. Tot slot kost het de medewerker minder tijd. Tijd die nu kan worden ingezet voor onze bewoners.”

Dubbele parafering

Tijdens een pilot van twee maanden op een van de woongroepen van de Van Tongerloo Groep werd bijgehouden wat goed ging en wat er anders of beter moest. “Werken met Medimo was van meet af aan efficiënt, praktisch en overzichtelijk. Mede dankzij de standaard e-learning had iedereen het systeem vrij snel onder de knie. Na de implementatie liepen we af en toe tegen zaken aan die nog goed gezet moesten worden. Denk aan dubbele parafering bij bepaalde regelgeving. Daarover hadden we dan contact met de helpdesk van Medimo. Ze konden daar goed uitleggen hoe we dat aan konden passen.”

Mogelijkheden onderzoeken

De kracht van Medimo zit hem volgens Joni in de efficiëntie van toediening. “Alles staat op één plek, waardoor je meteen ziet aan wie je nog welke medicatie moet verstrekken. Het systeem is altijd up-to-date en je hoeft niet te wachten op papieren toedienlijsten. Ondanks dat we pas een aantal maanden organisatiebreed met Medimo werken, raad ik andere zorgorganisaties zeker aan de mogelijkheden te onderzoeken.”

Abonneer op onze nieuwsbrief

Waar ben je naar op zoek?

Search

Medimo portaal

Medimo Portaal

Medimo Secure

Log hier in bij Medimo voor elektronisch voorschrijven en/of elektronische toedienregistratie

Medimo GGZ

Inloggen voor instellingen in de geestelijke gezondheidszorg

Medimo ABC

Werkzaam op Aruba, Bonaire of Curaçao? Log dan hier in.